-ارائه مدل تصمیمگیری چندمعیاره جهت مکانیابی بندر هاب (مطالعه موردی: صنعت کشتیرانی ایران) | ||
مدیریت مهندسی و رایانش نرم | ||
مقاله 12، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 12، فروردین 1400، صفحه 269-291 اصل مقاله (663.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/jemsc.2016.768 | ||
نویسندگان | ||
امیر ذبیحی1؛ محسن قره خانی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
2استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
مسئله مکانیابی هاب در چند سال اخیر به یکی از مسائل محبوب و مهم در ارتباطات و حمل و نقل وسائل نقلیه زمینی، هوایی و به ویژه حمل و نقل دریایی تبدیل شده است. تمرکز اصلی این مقاله بر انتخاب بندر بعنوان هاب برای بنادر کانتینری است. شرکتهای کشتیرانی در کنار محاسبه هزینههای مسافت و عملیاتی، شرایط کیفی را نیز برای مکانیابی هاب در نظر میگیرند. سپس مناسبترین مکان را بعنوان بندر هاب کانتینری را انتخاب میکنند. معیارهای کمّی و کیفی زیادی در انتخاب مناسبترین بندر بعنوان هاب نقش دارند. در این مقاله، دو مدل تصمیمگیری چندمعیاره برای ارزیابی و انتخاب بندر هاب در صنعت کشتیرانی ارائه شده است. در نهایت، عملکرد هر یک از روشهای ارائه شده با یک مطالعه موردی مکانیابی هاب در بندرهای ناحیه جنوب ایران شامل: بندر عباس، امام، بوشهر، خرمشهر، چابهار و عسلویه مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاصل از هر دو روش مقایسه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
انتخاب مکان؛ بندر هاب؛ تصمیمگیری چندمعیاره؛ فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A multi-criteria decision making model to locate the hub ports (case study: the maritime industry of Iran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Zabihi1؛ Mohsen Gharehkhani2 | ||
1MSc. Student, Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Qom University, Qom, Iran | ||
2Assistant Prof. Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Qom University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Hub location problem is one of the most popular issues in communications and, truck transportation, air transportation, and in particular, in marine transport in recent years. The main focus of this article is on selecting and ranking the ports that suitable to be concidered as a hub for container ports. A shipping carrier not only calculates transport distances and operation costs, but also evaluates some qualitative conditions for existing hub locations and then selects an optimal container transshipment hub location in the region. Many qualitative and quantitative criteria involved in the selection of the most appropriate port as a hub. In this paper, two Multiple Criteria Decision Making (MCDM) models are applied to evaluate and select hub port in the shipping industry. Finally, performance of each presented MCDM technique have been studied in ports of south of Iran including: Abbas port, Imam, Bushehr, Khorramshahr, Chabahar and Assaluyeh and results of techniques are evaluated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Analytic Hierarchy Process (AHP), Multi-criteria Decision Making (MCDM), Port location | ||
مراجع | ||
Asgharpour, M. (2004). Multi-Criteria Decision Making. Tehran: Tehran University Press (in Persian).
Baird, A. (2006). Optimising the container transshipment hub location in northern Europe. Journal of Transport Geography, 195-214.
Brian, S. (1985). Containerization: Inter-port competition and port selection. Maritime Policy and Management, 293-303.
Chou, C. (2007). A fuzzy MCDM method for solving marine transshipment container port selection problems. Applied Mathematics and Computation, 435-444.
Chou, C. C. (2003). A transportation demand split model for international ports. International Journal of the Eastern Asia Society for the Transportation Studies, 625-637.
Chou, C. G. (2003). Comparison of two models for port choice. Maritime Quarterly, 45-62.
Chou, C. G. (2003). Competitiveness analysis of major container ports in eastern Asia. International Journal of Eastern Asia Society for Transportation Studies, 682-697.
Chou, C.-C. (2009). an empirical study on port choice behaviors of shippers in a multiple-port region. Marine Technology Society Journal, 43(3), 71-77.
Dahlberg, M. M. (1980). Linear programming for sitting of energy facilities. Journal of Energy Engineering, 5-14.
Ernst, G. (2001). Economics of transportation in container shipping logistics. International Conference on Port and Maritime R&D and Technology. Singapore.
Farahani, R. M. (2009). Facility Location, Concepts, Models, Algorithms, and Case Studies. New York: Springer.
Hayuth, Y. F. (1994). Concepts of strategic commercial location: The case of container ports. Maritime Policy and Management, 187-193.
Hwang, C. K. (1981). Multiple Attributes Decision Making Methods and Applications. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag.
James, B. G. (1988). The perception of route competition via seaports in the European communities. Maritime Policy and Management, 35-55.
Kuo, T. (2000). A decision-making model for the selection of calling container port. The 5th Symposium on Transportation Network. Taiwan.
Lee, E. T. (2011). Advances in Maritime Logistics and Supply Chain Systems. Singapore: World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.
Malchow, M. (2004). A disaggregate analysis of port selection. Transportation Research Part E-Logistics and Transportation Review, 317-337.
O'Mahony, H. J. (2004). Masker Sealand boxships to be the world's biggest. Lloyds List, 1-2.
Ount, S., & Soner, S. (2008). Transshipment site selection using the AHP and TOPSIS approaches under fuzzy environment. Waste Management, 1552-1559.
Pahlevani, A. (2009). Investment prioritization through group decision making method of hierarchical TOPSIS in fuzzy environment. Journal of Industrial Management, 35-54.
Rietveld, P. H. (1992). Ordinal data in multi-criteria decision making, a stochastic dominance approach to sitting nuclear power plants. European Journal of Operation Research, 249–262.
Saaty, T. L. (1980). The analytic hierarchy process: planning, priority setting, resources allocation. New York: McGraw
Spohrer, G. K. (1984). Qualitative analysis used in evaluating alternative plant location scenarios. Industrial Engineering, 52-56.
Sternberg, R. (2000). The successful factors of one ocean transshipment center, the case study of one Italian port. The Journal of Chinese Ports, 13-18.
Stevenson, W. (1993). Production/Operation Management. Richard D. Irwin Inc., Illinois.
Thomson, B. (1998). Structure changes in the maritime industry's impact on the inter-port competition in container trade. International Conference on Shipping Development and Port Management.
Tompkins, J. W. (1984). Facilities Planning. New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 964 |