بررسی رفتار اطلاعاتی دانشجویان حقوق کشور | ||
علوم و فنون مدیریت اطلاعات | ||
مقاله 10، دوره 11، شماره 2، شهریور 1404، صفحه 279-301 اصل مقاله (2.71 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/stim.2025.11551.2177 | ||
نویسنده | ||
احمد فدوی* | ||
احمد فدوی، استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی و حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: رفتار اطلاعاتی دانشجویان حقوق کشور به عنوان یکی از جنبههای کلیدی در فرآیند یادگیری و پژوهش در این رشته، نقش بسزایی در شکلدهی به تواناییهای تحلیلی و استدلالی آنها ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاعاتی دانشجویان حقوق کشور است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به شیوهی پیمایشی صورت پذیرفته است. جامعه آماری کلیه دانشجویان حقوق در کشور هستند. و نمونه این پژوهش بهصورت طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته و روایی آن براساس روش اعتبار محتوا ارزیابی شده است. «اعتبار محتوا، نوعی اعتبار است که معمولاًبرای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازهگیری بکار برده میشود» (سرمدی و همکاران، 1377، ص، 171). برای پایایی سوالات چند گزینهای از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و آزمون T تک نمونه استفاده شده است. به منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای مشتمل بر 35 پرسـش و در 1 بخـش طراحـی و بـرای جمـعآوری دادههـای موردنیـاز، پرسشنامه به صورت آنلاین طراحی و در اختیار دانشجویان قرار گرفت که 591 پرسشـنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تعداد دانشجویان دختر 377 (64 درصد) و دانشجویان پسر 214 (36 درصد) است. همچنین سن دانشجویان شامل 81 نفر (14 درصد) نمونه کمتر از 20 سال، 178 نفر (30 درصد) بین 21 تا 23 سال، 63 نفر (11 درصد) بین 24 تا 27 سال، 47 نفر (8 درصد) بین 28 تا 31 سال و 222 نفر (37 درصد) نیز بالای 32 سال سن دارند. از سویی دیگر مقطع تحصیلی دانشجویان کارشناسی 535 نفر (91 درصد)، کارشناسی ارشد 50 نفر (8 درصد) و دکتری 6 نفر (1 درصد) است. همچنین، 6 درصد نمونه در ترم یک، 17 درصد در ترم 2، 12 درصد در ترم 3، 24 درصد در ترم 4، 11 درصد در ترم 5، 15 درصد در ترم 6، 6 درصد در ترم 7 و 9 درصد در ترم 8 مشغول به تحصیل هستند. مکان تحصیل دانشجویان شامل 77 درصد نمونه در دانشگاه پیام نور، 18 درصد در دانشگاه دولتی، کمتر از 1 درصد در دانشگاه آزاد و 4 درصد در واحدهای بینالملل مشغول به تحصیل هستند. معدل دانشجویان شامل معدل 13 درصد نمونه کمتر از 14، 44 درصد حدفاصل 15 تا 16.99 و 43 درصد بالاتر از 17 و زبان مادری دانشجویان 94 درصد نمونه فارسی، 3 درصد ترکی، 2 درصد کردی سایر زبان ها هرکدام کتر از 1 درصد است. یافتهها: یافتهها نشان داد که فرضیه اول و دوم در مقطع تحصیلی و دانشگاه میتوانند بهطور معناداری واریانس نمرات رفتار اطلاعاتی دانشجویان را پیشبینی کنند، بدین ترتیب رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحت تأثیر مقطع تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل میکنند قرار دارد. این یافته نشاندهنده تفاوتهای آموزشی، منابع در دسترس یا شیوههای تدریس مختلف در دانشگاههای مختلف و مقاطع تحصیلی است. در یافتههای فرضیه رفتار جستجوی اطلاعاتی دانشجویان حقوق در سطح متوسط قرار دارد. این ممکن است به معنای آن باشد که دانشجویان بهطور نسبی توانایی جستجوی اطلاعات را دارند، اما ممکن است هنوز در برخی زمینهها نیاز به بهبود داشته باشند. طبق یافتههای فرضیه چهارم، رفتار ارزیابی اطلاعاتی دانشجویان نیز در سطح متوسط است. این به این معناست که دانشجویان قادر به ارزیابی کیفیت و اعتبار اطلاعات هستند، اما ممکن است هنوز در این زمینه به مهارتهای بیشتری نیاز داشته باشند. در یافتههای فرضیه پنجم رفتار کاربرد اطلاعاتی دانشجویان نیز در سطح متوسط است. حاکی از آن است که دانشجویان اطلاعاتی که بهدست میآورند را بهطور مؤثری به کار میبرند اما ممکن است به راهکارهای بهتری برای بهکارگیری اطلاعات نیاز داشته باشند. در نهایت، یافتههای فرضیه ششم نشان داد که رفتار اطلاعاتی کلی دانشجویان حقوق نیز در سطح متوسط است. این نتیجه بهطور کلی نشان میدهد که دانشجویان حقوق در تمام ابعاد رفتار اطلاعاتی خود (جستجو، ارزیابی، کاربرد) در سطح متوسط قرار دارند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهند که دانشجویان حقوق در سطح متوسطی از مهارتهای اطلاعاتی برخوردارند و این مهارتها تحت تأثیر مقطع تحصیلی و دانشگاه قرار دارد. ممکن است لازم باشد که برنامههای آموزشی و منابع پشتیبانی بهگونهای طراحی شوند که به بهبود مهارتهای اطلاعاتی دانشجویان کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار اطلاعاتی"؛ دانشجویان حقوق"؛ حقوق"؛ دانشجویان"؛ کشور"؛ "؛ روش پیمایشی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Information Behavior of Law Students in the Country | ||
نویسندگان [English] | ||
ahmad fadavi | ||
Ahmad Fadavi, Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Social Sciences and Law, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The information behavior of law students in the country, as one of the key aspects of the learning and research process in this field, plays a significant role in shaping their analytical and reasoning abilities. The aim of the present study is to examine the information behavior of law students in the country. Methods: Method: The current research was conducted in terms of practical purpose and in a survey way. The statistical population is all law students in the country. And the sample of this research has been selected in a stratified manner. The data collection tool is a researcher-made questionnaire and its validity has been evaluated based on the content validity method. "Content validity is a type of validity that is usually used to check the components of a measurement tool" (Sarmadi et al., 2017, p. 171). Kolmogorov-Smirnov test and one-sample T-test were used for the reliability of multiple-choice questions. In order to collect information, a questionnaire consisting of 35 questions was designed in 1 section and to collect the required data, a questionnaire was designed online and provided to the students, and 591 questionnaires were analyzed. The number of female students is 377 (64%) and male students is 214 (36%). Also, the age of the students includes 81 people (14 percent) of the sample less than 20 years old, 178 people (30 percent) between 21 and 23 years old, 63 people (11 percent) between 24 and 27 years old, 47 people (8 percent) between 28 and 31 years old. and 222 people (37%) are over 32 years old. On the other hand, there are 535 (91%) undergraduate students, 50 (8%) master's students, and 6 (1%) PhD students. Also, 6% of the sample in the first semester, 17% in the 2nd semester, 12% in the 3rd semester, 24% in the 4th semester, 11% in the 5th semester, 15% in the 6th semester, 6% in the 7th semester, and 9% in the 8th semester. They are studying. The place of study of the students includes 77% of the sample in Payam Noor University, 18% in public university, less than 1% in Azad University and 4% in international units. The GPA of the students includes the GPA of 13% of the sample below 14, 44% between 15 and 16.99 and 43% above 17. The mother tongue of the students is 94% of the sample Persian, 3% Turkish, 2% Kurdish, other languages are less than 1% each. Findings: The findings indicated that the first and second hypotheses regarding the educational level and university can significantly predict the variance in information behavior scores of students. Thus, the information behavior of students is influenced by the educational level and the university they attend. This finding reflects educational differences, available resources, or various teaching methods across different universities and educational levels. The results for the hypothesis regarding the information-seeking behavior of law students were at a moderate level. This may mean that students relatively possess the ability to seek information but may still need improvement in certain areas. According to the findings of the fourth hypothesis, the information evaluation behavior of students is also at a moderate level. This means that students are capable of assessing the quality and credibility of information, but may still require further skills in this area. In the results for the fifth hypothesis, the information application behavior of students is also at a moderate level. This indicates that students effectively utilize the information they acquire, but may need better strategies for applying that information. Finally, the findings of the sixth hypothesis showed that the overall information behavior of law students is also at a moderate level. This result generally indicates that law students are at a moderate level in all dimensions of their information behavior (searching, evaluating, applying). Conclusion: The results of this study indicate that law students possess a moderate level of information skills, which are influenced by their educational level and university. It may be necessary for educational programs and support resources to be designed in a way that helps improve the information skills of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information Behavior", Law students", Law", Students", Country", ", Survey method" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 43 |