بررسی تاثیر طردشدگی در محل کار بر پنهانسازی دانش با تبیین نقش میانجی سکوت تدافعی و تعدیلگر اجتناب تجربی | ||
علوم و فنون مدیریت اطلاعات | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 2، شهریور 1404، صفحه 227-254 اصل مقاله (3.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/stim.2024.10459.2071 | ||
نویسندگان | ||
رضا سپهوند1؛ فریبرز فتحی چگنی* 2؛ رضوان منتی3؛ سیده مریم موسوی زاده3 | ||
1استاد، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر طردشدگی در محل کار بر پنهانسازی دانش با تبیین نقش میانجی سکوت تدافعی و تعدیلگر اجتناب تجربی میپردازد. این پژوهش در زمره پژوهشهای کمی و همچنین از حیث فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی است. جامعه آماری پژوهش، 360 نفر از کارکنان دانشگاه لرستان میباشد، با توجه به اینکه حجم جامعه آماری محدود و مشخص میباشد، از فرمول مورگان، نسبت به تعیین حجم نمونه استفاده شد و در سطح 95% حجم نمونه 186 نفر تعیین و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده، که روایی و پایایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ تایید شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیهها، رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارspss وpls به کار رفت. یافتهها نشان داد طردشدگی در محل کار از طریق سکوت تدافعی تاثیر مثبت و معناداری بر پنهان سازی دانش دارد. همچنین اجتناب تجربی اثر طردشدگی در محل کار بر سکوت تدافعی کارکنان را تعدیل می کند.. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر طردشدگی در محل کار بر پنهانسازی دانش با تبیین نقش میانجی سکوت تدافعی و تعدیلگر اجتناب تجربی میپردازد. این پژوهش در زمره پژوهشهای کمی و همچنین از حیث فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی است. جامعه آماری پژوهش، 360 نفر از کارکنان دانشگاه لرستان میباشد، با توجه به اینکه حجم جامعه آماری محدود و مشخص میباشد، از فرمول مورگان، نسبت به تعیین حجم نمونه استفاده شد و در سطح 95% حجم نمونه 186 نفر تعیین و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده، که روایی و پایایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ تایید شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیهها، رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارspss وpls به کار رفت. یافتهها نشان داد طردشدگی در محل کار از طریق سکوت تدافعی تاثیر مثبت و معناداری بر پنهان سازی دانش دارد. همچنین اجتناب تجربی اثر طردشدگی در محل کار بر سکوت تدافعی کارکنان را تعدیل می کند پژوهش حاضر به بررسی تاثیر طردشدگی در محل کار بر پنهانسازی دانش با تبیین نقش میانجی سکوت تدافعی و تعدیلگر اجتناب تجربی میپردازد. این پژوهش در زمره پژوهشهای کمی و همچنین از حیث فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی است. جامعه آماری پژوهش، 360 نفر از کارکنان دانشگاه لرستان میباشد، با توجه به اینکه حجم جامعه آماری محدود و مشخص میباشد، از فرمول مورگان، نسبت به تعیین حجم نمونه استفاده شد و در سطح 95% حجم نمونه 186 نفر تعیین و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده، که روایی و پایایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ تایید شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیهها، رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارspss وpls به کار رفت. یافتهها نشان داد طردشدگی در محل کار از طریق سکوت تدافعی تاثیر مثبت و معناداری بر پنهان سازی دانش دارد. همچنین اجتناب تجربی اثر طردشدگی در محل کار بر سکوت تدافعی کارکنان را تعدیل می کند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر طردشدگی در محل کار بر پنهانسازی دانش با تبیین نقش میانجی سکوت تدافعی و تعدیلگر اجتناب تجربی میپردازد. این پژوهش در زمره پژوهشهای کمی و همچنین از حیث فلسفه تحقیق دارای رویکرد قیاسی است. جامعه آماری پژوهش، 360 نفر از کارکنان دانشگاه لرستان میباشد، با توجه به اینکه حجم جامعه آماری محدود و مشخص میباشد، از فرمول مورگان، نسبت به تعیین حجم نمونه استفاده شد و در سطح 95% حجم نمونه 186 نفر تعیین و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده، که روایی و پایایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ تایید شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیهها، رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارspss وpls به کار رفت. یافتهها نشان داد طردشدگی در محل کار از طریق سکوت تدافعی تاثیر مثبت و معناداری بر پنهان سازی دانش دارد. همچنین اجتناب تجربی اثر طردشدگی در محل کار بر سکوت تدافعی کارکنان را تعدیل می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
طردشدگی در محل کار؛ پنهانسازی؛ دانش؛ سکوت؛ تدافعی؛ اجتناب؛ تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigahing the effect of workplace ostracism on hiding knowledge the mediating rol of defnsive silence and moderating role of experiential avoidan | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza sepahvand1؛ Fariborz Fathi Chegeni2؛ REZVAN MENNATI3؛ Seyede Maryam Mousavizadeh3 | ||
1professor, Department Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
3PHD student of management, Lorestan University, Khorramabad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study investigates the effect of rejection at the workplace on knowledge concealment by explaining the mediating role of defensive silence and the moderator of experiential avoidance. This research is among quantitative research and also has a comparative approach in terms of research philosophy. The statistical population of the research is 360 employees of Lorestan University, considering that the size of the statistical population is limited and specific, Morgan's formula was used to determine the sample size, and at the 95% level, the sample size was 186 people determined by sampling method. were selected as available. In the current research, a standard questionnaire was used to collect information, the validity and reliability of which was confirmed using the method of content validity and Cronbach's alpha. In this research, structural equation modeling approach and SPSS and PLS software were used to investigate and test the hypotheses. The findings showed that rejection in the workplace through defensive silence has a positive and significant effect on hiding knowledge. Also, experiThe present study investigates the effect of rejection at the workplace on knowledge concealment by explaining the mediating role of defensive silence and the moderator of experiential avoidance. This research is among quantitative research and also has a comparative approach in terms of research philosophy. The statistical population of the research is 360 employees of Lorestan University, considering that the size of the statistical population is limited and specific, Morgan's formula was used to determine the sample size, and at the 95% level, the sample size was 186 people determined by sampling method. were selected as available. In the current research, a standard questionnaire was used to collect information, the validity and reliability of which was confirmed using the method of content validity and Cronbach's alpha. In this research, structural equation modeling approach and SPSS and PLS software were used to investigate and test the hypotheses. The findings showed that rejection in the workplace through defensive silence has a positive and significant effect on hiding knowledge. Also, experiential avoidance moderates the effect of workplace rejection on employees' defensive silence.ential avoidance moderates the effect of workplace rejection on employees' defensive silence.The present study investigates the effect of rejection at the workplace on knowledge concealment by explaining the mediating role of defensive silence and the moderator of experiential avoidance. This research is among quantitative research and also has a comparative approach in terms of research philosophy. The statistical population of the research is 360 employees of Lorestan University, considering that the size of the statistical population is limited and specific, Morgan's formula was used to determine the sample size, and at the 95% level, the sample size was 186 people determined by sampling method. were selected as available. In the current research, a standard questionnaire was used to collect information, the validity and reliability of which was confirmed using the method of content validity and Cronbach's alpha. In this research, structural equation modeling approach and SPSS and PLS software were used to investigate and test the hypotheses. The findings showed that rejection in the workplace through defensive silence has a positive and significant effect on hiding knowledge. Also, experiential avoidance moderates the effect of workplace rejection on employees' defensive silence.The present study investigates the effect of rejection at the workplace on knowledge concealment by explaining the mediating role of defensive silence and the moderator of experiential avoidance. This research is among quantitative research and also has a comparative approach in terms of research philosophy. The statistical population of the research is 360 employees of Lorestan University, considering that the size of the statistical population is limited and specific, Morgan's formula was used to determine the sample size, and at the 95% level, the sample size was 186 people determined by sampling method. were selected as available. In the current research, a standard questionnaire was used to collect information, the validity and reliability of which was confirmed using the method of content validity and Cronbach's alpha. In this research, structural equation modeling approach and SPSS and PLS software were used to investigate and test the hypotheses. The findings showed that rejection in the workplace through defensive silence has a positive and significant effect on hiding knowledge. Also, experiential avoidance moderates the effect of workplace rejection on employees' defensive silence | ||
کلیدواژهها [English] | ||
workplace, ostracism, hiding knowledge, defensive, silence, experiential, avoidan | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 437 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |