خوانش فارابی و گادامر از افلاطون | ||
پژوهشهای فلسفی -کلامی | ||
مقاله 11، دوره 14، 3-4 - شماره پیاپی 55، خرداد 1392، صفحه 225-248 اصل مقاله (415.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/pfk.2013.67 | ||
نویسنده | ||
مرتضی حسین* | ||
استادیار موسسه حکمت و فلسفه ایران | ||
چکیده | ||
چکیده فارابی فلسفه افلاطون را در قالب زبان و روش ارسطو توضیح داده و از منطق صوری در تفسیرهای خویش سود جسته است. اما گادامر معتقد است فلسفه دیالکتیکی افلاطون را فقط با دیالکتیک خودش و نه با روشی دیگر میتوان فهمید. فارابی فیلسوفی مشائی است اما به تفاوت شیوه بیان دیالکتیکی افلاطون و روش صوری ارسطو در آثارش اشاره میکند. او در تدوین فلسفه نوینش به تفکر توفیقی تمدن اسلامی که لازمه آن وحدت اصل تفکر فلسفی است توجه کرده است. تقسیمبندی نوین فارابی از علوم، و منشأ یکسان دیانت و فلسفه در تفکر او به همین نکته باز میگردد. در نهایت فارابی چنین نتیجه میگیرد که میتوان میان افلاطون و ارسطو وفاق (جمع) ایجاد کرد. اما برخلاف فارابی، گادامر بر اساس پرسش و پاسخ هرمنوتیکی میخواهد با امتزاج افق خویش با متن، به پرسشهای پنهانی که افلاطون در پی پاسخ به آنهاست برسد. از نظر او، متن بیگانهای است که حالت پرسش و پاسخ دادن به آن، نحوه وجودی آناست. این رجوع به متن مستلزم دوری هرمنوتیکی است، اما او دور هرمنوتیکی را صوری ندانسته، آن را بری از اشکالهای وارد بر روشهای نظری میداند. گادامر اختلافات ارسطو با افلاطون را برآمده از روش صوری ارسطو و تنها در شیوه بیان او میداند و معتقد است میتوان میان افلاطون و ارسطو وفاق ایجاد کرد. در این نوشتار نشان میدهیم فارابی (بر اساس روش صوری) و گادامر (بر اساس هرمنوتیک فلسفی) به نتیجهای واحد، یعنی وفاق افلاطون و ارسطو، رسیدهاند. مسلماً یکسان دانستن آرای افلاطون و ارسطو با تفسیرهای فلسفی، رقیبی برای رهیافتهای صرفاً تاریخی- تجربی است که در آن فلسفه فارابی را التقاطی از آرای افلاطون و ارسطو دانستهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فارابی؛ گادامر؛ افلاطون؛ فلسفه یونان؛ مدینه فاضله؛ هرمنوتیک فلسفی؛ روش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Farabi and Gadamer's Interpretation of Plato's Philosophy225 | ||
نویسندگان [English] | ||
morteza hosaini | ||
چکیده [English] | ||
Farabi elaborates on Plato's philosophy through Aristotle language and method, and uses formal logic in his interpretations, but Gadamer believes that Plato's dialectic philosophy can be understood by nothing but his own dialectic. Farabi is a peripatetic philosopher but, in his works, refers to the difference between Plato's dialectic method and Aristotle formal method. In formulating his new philosophy, Farabi takes into consideration the reconciling thought of Islamic civilization which requires the unity of the basis of philosophical thought. His new division of sciences and the same origin of religiosity and philosophy in his thought refer to this point. Finally, Farabi concludes that Plato and Aristotle's philosophies and methods can be reconciled (gathered together). Contrary to Farabi, however, Gadamer tries to answer the hidden questions which Plato seeks to answer by combining his horizon of thought with text based on hermeneutic question and answer. In his view, text in a stranger that giving question and answer mode to it is its lively status, real dialogue and existential manner. This reference to text necessitates a hermeneutic cycle, but Gadamer believes that hermeneutic cycle is not formal and is free from problems attributed to theoretical methods. Gadamer believes that differences between Aristotle and Plato are the results of former's formal method and way of explanation. Therefore, Gadamer also concludes that Plato and Aristotle's philosophies and methods can be reconciled (gathered together). The present paper shows that Farabi (based on formal method) and Gadamer (based on philosophical hermeneutics) draw the same conclusion, that is, the reconciliation between Plato and Aristotle. No doubt, equalizing Plato and Aristotle views with philosophical interpretations is a rival for merely historical-empirical approaches in which Farabi's philosophy is regarded a combination of Plato and Aristotle views. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farabi, Gadamer, Plato, philosophy of Greece, Utopia, philosophicalhermeneutics, method | ||
مراجع | ||
Wachterhauser,B. R. (ed.) (1986). Hermeneutics and Modern Philosophy, New York: Albany State University | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,996 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,360 |