ناصح, علی احمد. (1392). بررسی و نقد مبانی و اصول فکری ابن تیمیه در تفسیر قرآن. پژوهشهای فلسفی -کلامی, 14(3-4), 167-188. doi: 10.22091/pfk.2013.64
علی احمد ناصح. "بررسی و نقد مبانی و اصول فکری ابن تیمیه در تفسیر قرآن". پژوهشهای فلسفی -کلامی, 14, 3-4, 1392, 167-188. doi: 10.22091/pfk.2013.64
ناصح, علی احمد. (1392). 'بررسی و نقد مبانی و اصول فکری ابن تیمیه در تفسیر قرآن', پژوهشهای فلسفی -کلامی, 14(3-4), pp. 167-188. doi: 10.22091/pfk.2013.64
ناصح, علی احمد. بررسی و نقد مبانی و اصول فکری ابن تیمیه در تفسیر قرآن. پژوهشهای فلسفی -کلامی, 1392; 14(3-4): 167-188. doi: 10.22091/pfk.2013.64
مبانی و دیدگاههای ابنتیمیه در تفسیر، به عنوان بزرگترین شخصیت و پیشوای فرقه سلفیه، جهت شناسایی و نیز برای نشان دادن اثرپذیری تفسیر وی از آرا و اصول فکریاش اهمیتی ویژه دارد. در مقاله حاضر مهمترین اصول و مبانی پذیرفتهشده نزد وی و نیز اثرپذیری آرای تفسیری وی از این اصول نمایانده شده است و این نتیجه به دست آمده که تکیه و جمود بر اصولی چون ظاهرگرایی، منع تأویل به معنای مصطلح آن، پرهیز از عقلگرایی، اتکای افراطی به فهم مخاطبان عصر نزول، انکار مجاز و استعاره و تکیه بیش از حد بر معانی عرفی پیامدهایی غلط و انحرافی دارد که به صورت تفسیرهای نابجا از آیات قرآن در قالب باور به تجسیم و رؤیت حضرت حق و اثبات جهت و نیز دست و پا و صورت و دیگر ابزارهای ادراکی برای او و اعتقاد به زیادت صفات بر ذات و ... خود را نشان داده است.
An Analysis and Criticism of Ibn Taymiyyah's Intellectual Principles in Interpreting the Quran
نویسندگان [English]
ali ahmad naseh
چکیده [English]
Ali Ahmad Naseh It is of particular importance to study the principles and views used by Ibn Taymiyyah, the greatest figure and leader of Salafiyyah sect, in interpreting the Quran in order to recognize and show the effect of his intellectual views and principles on his interpretation. The present paper brings into view the most important principles and foundations accepted by Ibn Taymiyyah and the effect of these principles on his interpretation of the Quran. It concludes that relying on and adherence to such principles as literalism, prohibition of esoteric commentary in its common meaning, avoiding rationalism, excessive reliance on audience's understanding at the time of revelation of Quran, rejection of metaphor and figure of speech and extreme reliance on conventional meanings have wrong and deviated consequences which reveals themselves as inappropriate interpretations of Quranic verses in the form of belief in corporality of God and visioning the Presence of Truth, proving direction, hand, foot and face and other perceptive tools for God, and belief in the augmentation of attributes over essence, etc.
کلیدواژهها [English]
Ibn Taymiyyah, Salafism, literalism, prohibition of esoteric commentary, belief in corporality of God
مراجع
فهرست منابع
قرآن کریم.
ابن تیمیه، احمد بن عبد الحلیم (ابو العباس) (1392 الف). العقیدة الحمویة الکبری، مجموعة الرسائل، بیروت.
________ (1321). منهاج السنة النبویة، مصر: بولاق.
________ (1391 الف). درء التعارض العقل و النقل، ریاض: دار الکنوز الادبیة.
________ (1391 ب). رسالة التدمریة، بیروت: دار الفکر.