خدا، شر و اختیار از دیدگاه مولانا جلالالدین رومی | ||
پژوهشهای فلسفی -کلامی | ||
مقاله 2، دوره 14، 3-4 - شماره پیاپی 55، خرداد 1392، صفحه 29-62 اصل مقاله (430.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/pfk.2013.58 | ||
نویسندگان | ||
کاظم بازافکن* 1؛ امیرعباس علیزمانی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه علوم و تحقیقات اصفهان | ||
2دانشیار گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
برخی سرچشمۀ شُرور را اختیار انسان دانستهاند. یعنی آنچه از نظر انسان شر تلقی شده و به خدا نسبت داده میشود چیزی جز اَعمال و اَفعال ناشی از اختیار انسان نیست. صعود و سقوط آدمی در گرو اختیار اوست و همین امر است که منشأ بسیاری از شرور اخلاقی و طبیعی قلمداد میشود. اصولاً تلقی شَرورانه داشتن از حوادث، از یک سو، به جهل و ناآگاهی انسان در خصوص مصالح مکتوم آن باز میگردد و از سوی دیگر، به دلیل سوء استفادهای است که انسانِ مختار از اختیار خویش میکند. رویکرد اصلی مولانا آن است که اساساً چیزی به نام شر از سوی خدای خیر محض صادر نمیشود و بخشی از آنچه بدین نام خوانده میشود ناشی از سوء ارادۀ خودِ انسان است. به عقیدۀ وی، وجود شرور با اعتقاد به اوصافی همچون خیر محض بودن خداوند منافات دارد؛ زیرا چنین خدایی نمیتواند منشأ شُرور باشد. کاظم بازافکن* دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه علوم و تحقیقات اصفهان امیرعباس علیزمانی** دانشیار گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران | ||
کلیدواژهها | ||
خیر؛ شر اخلاقی؛ شر طبیعی؛ مولانا؛ اختیار؛ خیر محض | ||
عنوان مقاله [English] | ||
God, Evil and Choice in Mawlana Jalal Al-din Rumi's View | ||
نویسندگان [English] | ||
kazem bazafkan1؛ amirabas alizamani2 | ||
چکیده [English] | ||
Some believe that man's choice is the origin of evils; that is, what man conceives as evil and attributes it to God is nothing but acts and deeds resulted from man's choice. Man's transcendence and decadence is contingent upon his choice, which is regarded as the origin of most moral and natural evils. Essentially, the idea that events are evil traces back to man's ignorance and unawareness of hidden expedience of these events on the one hand and is due to choosing man's misuse of his choice, on the other hand. Mawlana's main approach is that absolute good God essentially never emanates something called evil, and that a part of what is called evil is due to man's misuse of his will. He believes that the existence of evils is contrary to the belief in attributes of God such as absolute goodness, because such a God cannot be the origin of evils. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
good, moral evil, natural evil, Mawlana, choice, absolute goodness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 978 |