تحلیل ماهیت انحلال نکاح به سبب عسر و حرج زوجه از منظر فقه مذاهب اسلامی | ||
آموزههای حقوق خصوصی کشورهای اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 1-15 اصل مقاله (365.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/dplic.2024.9989.1009 | ||
نویسنده | ||
جواد حبیبی تبار* | ||
جامعة المصطفی | ||
چکیده | ||
از منظر فقه امامیه عقد نکاح از لازمترین عقود است، زیرا نمیتوان در آن مثل بعضی عقود لازم دیگر شرط خیار نمود؛ بلکه عقد لازم غیر خیاری است. معالوصف به سبب لعان، ارتداد، رضاع طاری و یا تغییر جنسیت بهنحو قهری زایل میشود و نیز به سبب فسخ طلاق و یا بذل مدت در نکاح منقطع نیز بهنحو ارادی منحل میگردد. چنانچه زوجه در زندگی مشترک با شوهرش دچار عسروحرج شدید باشد، مشمول قاعده نفی حرج قرار میگیرد. انحلال نکاح از این جهت در قالب فسخ نکاح متصور است؛ زیرا این قاعده علاوه بر احکام تکلیفی، شامل احکام وضعی از جمله لزوم عقد نکاح میشود. اما فقها بهجهت رعایت احتیاط و بنا به محصور دانستن فسخ نکاح به موارد عیوب منصوصه، تخلف شرط و تدلیس، فسخ نکاح بهجهت عسروحرج، توسط زوجه را نپذیرفتهاند. اما اینکه این انحلال نکاح در قالب طلاق قضائی باشد، منوط به توسعه قلمرو قاعده نفی حرج به عدمیات احکام است؛ که بعضی از فقها با پذیرش آن، طلاق حاکم در خصوص مورد را تجویز کردهاند. دیدگاه برخی علمای اهلسنت، انحلال نکاح در مورد ورود ضرر مادی یا معنوی شدید بر زوجه که مصداق حرج باشد، از باب تفریق قضائی، جایز دانسته شده که لزوماً طلاق قضائی محسوب نمیشود. برخی نویسندگان معاصر عامه این انحلال را مصداق طلاق حاکم دانستهاند. قانون احوال شخصیه کشور مصر نیز به زوجه اجازه میدهد در صورتی که مدعی باشد ادامه زندگی زناشویی برای او زیانآور است، درخواست طلاق نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
انحلال؛ نکاح؛ طلاق؛ قضایی؛ فسخ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the nature of dissolution of marriage due to hardship and embarrassment of the wife | ||
نویسندگان [English] | ||
javad habibi tabar | ||
al-mustafa international university | ||
چکیده [English] | ||
From the point of view of Imami jurisprudence, the marriage contract is one of the most necessary contracts, because it cannot be stipulated in it like some other necessary contracts; Rather, the contract is necessary and not optional. Ma'al Wesaf is forcibly dissolved due to cursing, apostasy, illegitimate adoption, or gender change, and it is also voluntarily dissolved due to the termination of divorce or termination of marriage. If the wife is in severe distress during her cohabitation with her husband, she is subject to the rule of negation of distress. The dissolution of marriage is considered in the form of dissolution of marriage; Because this rule, in addition to mandatory rules, includes status rules, including the necessity of marriage. However, the jurists have not accepted the annulment of the marriage by the wife in order to observe caution and to limit the annulment of the marriage to the cases of defects in the text, violation of the terms and conditions, due to hardship. However, this dissolution of marriage is in the form of a judicial divorce, depending on the development of the realm of the rule of negative negation of rulings; Some jurists have accepted it and prescribed divorce ruling regarding the case. According to the opinion of some Sunni scholars, the dissolution of marriage in the case of severe material or spiritual harm to the wife, which is an example of harm, is considered permissible due to judicial separation, which is not necessarily considered a judicial divorce. Some contemporary popular writers have considered this liquidation as an example of the ruler's divorce. The Personal Status Law of Egypt also allows the wife to request a divorce if she claims that the continuation of married life is harmful for her. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Egypt's personal law, judicial divorce, dissolution of marriage, hardship | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 450 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 357 |