تدابیر سیاست جنایی اسلام و غرب در مقابله با تجاوز جنسی | ||
پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 33، مهر 1401، صفحه 29-64 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: علمی و پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/csiw.2022.7612.2191 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی الهی1؛ محمد علی حیدری* 2؛ محسن شکرچی زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی ، گروه الهیات ، واحد نجف آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد ، ایران. | ||
2استادیار گروه الهیات ، واحد نجف آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران. | ||
3استادیار گروه حقوق ، واحد نجف آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد ، ایران. | ||
چکیده | ||
در تمام جوامع بشری با توجه به نظام حقوقی حاکم، در مقابل جرائمی که در حوزه امور جنسی اتفاق می افتد تدابیر کیفری یا غیر کیفری به عنوان راهکار های مقابله با آنها مطرح می شود. در حقوق کیفری اسلام برخلاف نظامهای حقوقی در کشورهای غربی، تجاوز جنسی در بستر روابط زناشویی میان زوجین حتی اگر بدون رضایت انجام شود، مصداق تجاوز جنسی به شمار نمی رود و قانونگذار اسلام این گونه اعمال را در حیطه ازدواج جرم ندانسته است. این در صورتی است که در غرب، نزدیکی بدون رضایت با همسر و سایر مصادیق خشونت های جنسی با درجه خفیف تر پیش بینی و جرم انگاری شده، و چنانچه عمل جنسی با وجود عدم رضایت همسر انجام گیرد تجاوز جنسی در روابط زناشویی محسوب می شود. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی به دنبال پاسخگویی به مساله نحوهی برخورد سیاست جنایی اسلام و غرب در مقابله با پدیده تجاوز جنسی است که علت مطالعه در فقدان تحقیق مستقل در مطالعه این موضوع به شیوه تطبیقی است. نتایج حاکی از آن است که در هر دو نظام اسلام و غرب نسبت به پیشگیری کیفری تدابیر قابل توجهی اتخاذ شده است، با وجود این در سیاست جنایی اسلام بر خلاف غرب در عرصه پیشگیری های غیر کیفری چه در بعد تدابیر پیشگیری اجتماعی و چه وضعی با لحاظ وضع احکامی چون ممنوعیت اعمالی نظیر خلوت زن و مرد نامحرم و تبرّج و زینتنمایی، در کنار ترغیب به ازدواج و نهی از عزب زیستن و سختگیری در ازدواج، حفظ فاصله لازم میان زن و مرد در اختلاطها، تسهیل عرصههای مشارکت جامعوی در پاسخدهی کیفری در عرصه مقابله با تجاوز جنسی نظیر درآوردن چشم چشمچران یا قتل اجنبی در فراش یا حکم وجوب در دفاع از ناموس در کنار ضوابط خاص ناظر بر پیشگیری کیفری مانند دشواری اثبات، منع اشاعه فحشا و علنی بودن اجرای کیفر به منظور عبرتآموزی اجتماعی در زمره تدابیری است که تفوق نظام جنایی اسلام بر غرب را نشان میدهد. | ||
تازه های تحقیق | ||
از بررسی ساختار سیاست جنایی اسلام و غرب در خصوص مقابله با تجاوز جنسی، نتایج زیر حاصل می گردد:سیاست جنایی اسلام به دلیل اهمیت مصلحت ناموس و حفظ عفت عمومی و اخلاق حسنه و دفع مفاسد ناشی از جرائم جنسی به تشریع یک سری قوانین و اتخاذ تدابیر جهت پیشگیری و مقابله با تجاوز و خشونت جنسی پرداخته است تا از این طریق خانواده به عنوان ارزشیترین نهاد جامعه از انحطاط به واسطه روابط نامشروع صیانت شود.در بعد کیفری جرم انگاری زنای به عنف که مجازات شدید اعدام را در بر دارد، در کنار جرمانگاری اعمال مقدمهساز آن مانند چشمچرانی، خلوت حرام و نظائر آن نشان از اهمیت و شدت عمل سیاست کیفری اسلامی در این زمینه است به نحوی که حتی ورای تشریفات دادرسی به شهروندان عادی اجازه داده است در موارد لازم شخصاً به برخورد دست زده و احکام ناظر بر جواز کشتن اجنبی در فراش و از بین بردن چشم افراد چشمچران و ترتب حکم وجوب بر دفاع از ناموس را باید در این بستر مورد توجه قرار داد. در سیاست جنایی غربی با الغای تدریجی کیفر بدنی به نحوی که امروز در کمتر جامعه غربی کیفر اعدام را در این زمینه شاهد هستیم به نحوی که شاید فلوریدای ایالات متحده در زمره معدود چنین مناطقی است که این مجازات را دارد، در سایر مناطق با کیفر حبس سنگین با آن برخورد میشود.در بعد تدابیر پیشگیری، سیاست جنایی اسلام در صدد حذف عوامل محرک جرائم منجر به تجاوز جنسی میباشد. این تدابیر را میتوان هم در قالب تدابیر پیشگیرانه اجتماعی مانند ترویج حجاب، تسهیل امر ازدواج، لزوم تعالیم لازم مانند سوره نور به فرزندان، و تدابیر پیشگیری وضعی در قالب مواردی چون ممنوعیت اختلاط مفسده آمیز با جنس مخالف، ممنوعیت تبرج و خودنمایی، حرمت خلوت با نامحرم، جداسازی بستر دختران از پسران، ایجاد ضوابط تحدیدی وارد شدن فرزندان به حریم والدین و نظائر آنها تبلور مییابد. در سیاست جنایی غربی نیز با سازوکارهایی عمدتاً وضعیت مدار مانند حضور مدیر مناسب و نظارتگر در شرکت ها و محیط های اجتماعی و الزام مدیران و کارفرمایان به تمهید تدابیر پیشگیری از خشونت و آزار جنسی بین افراد تحت امر با مساله برخورد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
خیار غبن؛ قرارداد یک جانبه؛ عقد یک تعهدی؛ زمان قبولی؛ قبول فعلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Islamic and Western Criminal Law Approaches to Rape (A comparative Study) | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadali elahi1؛ mohammad ali heidari2؛ Mohsen shekarchizade3 | ||
1Ph.D. Student of Fiqh and Fundamentals of Islamic Law, Department of Theology, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran. | ||
2Assistant Professor at the Department of Theology, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran. | ||
3Assistant Professor at the Department of Law, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In all human societies, according to the prevailing legal system, criminal or non-criminal measures are proposed as ways to deal with sexual crimes. In Islamic criminal law, unlike the legal systems in Western countries, sexual assault in the context of marital relations between couples, even if it is done without consent, is not considered an example of sexual assault, and the Islamic legislator has not considered such acts as a crime in a marriage. This is the case that in the West, intimacy with the spouse without consent and other examples of sexual violence with a milder degree are predicted and criminalized, and if the sexual act is performed despite the spouse's lack of consent, it is considered sexual assault in marital relations. Employing a descriptive-analytical method, the present study seeks to answer the problem of how the criminal policy of Islam and the West deal with the phenomenon of sexual assault, which is due to the lack of independent research in the study of this issue in a comparative manner. The results indicate that in both the Islamic and Western systems, significant measures have been adopted in relation to criminal prevention, howerver, in the criminal policy of Islam, in the field of non-criminal prevention, both in terms of social prevention measures and the situation regarding the establishment of rules such as the prohibitions on the secluded intimacy of non-mahram men and women and adornment, along with the encouragement to marriage and the prohibition of celibacy and strictness in marriage, maintaining the necessary distance between men and women in public, facilitating the areas of community participation in criminal response in the field of dealing with sexual assault, such as banning perverts or murdering a stranger in bed, or the mandatory sentence in defense of one's honor, in addition to the special rules regarding criminal prevention, such as the difficulty of proof, the prohibition of the spread of prostitution, and the public execution of the punishment for the purpose of setting an example, are among the measures that shows the superiority of the criminal system of Islam over the West. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sexual Assault, Criminal Prevention, Non-criminal Prevention, Criminal Policy of Islam, Criminal Policy of the West | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
Administration; No. 23. Persian Resources: The Holy Quran
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,461 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 768 |