بررسی شعر منتخب نوجوان دهۀ نود بر اساس تصاویر سهگانه | ||
| پژوهش های دستوری و بلاغی | ||
| مقاله 7، دوره 11، شماره 20، اسفند 1400، صفحه 169-193 اصل مقاله (433.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/jls.2022.7249.1337 | ||
| نویسندگان | ||
| عفت توکلی1؛ سجاد نجفی بهزادی* 2؛ مسعود فروزنده3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
| 3دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
| چکیده | ||
| یکی از ویژگیها و عنصرهای مهم شعر نوجوان، مسأله ایماژ و تصویرسازیهای شعری است. گیرایی و جذابیت تصاویر و موفقیت شاعر در ارائه تصاویر شعری، چیزی است که به میزان کاربرد عوامل تصویرساز در هر سرودهای برمیگردد. هدف این جستار بررسی ایماژهای سهگانه (توصیفی، تخیلی- واقعی و تخیلی- کنشی) در شعر منتخب نوجوان دهة 90 است. بسامد هر کدام از ایماژها در شعر 20 شاعر نوجوان (10 شاعر مرد و 10 شاعر زن) استخراج و تحلیل شده است. آثار مورد بررسی، در قالب مجموعه شعر نوجوان امروز و از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. روش تحقیق به صورت تحلیل محتوا و شیوۀ گردآوری اطلاعات به شکل اسناد کتابخانهای است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ایماژهای توصیفی بیشترین بسامد و کاربرد را در اشعار مورد نظر داشته است. دلیل استفاده زیاد از ایماژهای توصیفی، تمایل شاعران به طبیعت و استفاده از عناصر طبیعی برای تصویرسازیهای ملموس و عینی است. ایماژهای تخیلی- کنشی که نقش مهمی در تحرک و پویایی تصاویر شعری دارند، بسامد کمتری داشتهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ایماژ؛ توصیفی؛ تخیلی- واقعی؛ تخیلی -کنشی؛ شعر نوجوان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A Study of Selected Adolescent’s Poems in the Nineties Based on Tripartite Imagery | ||
| نویسندگان [English] | ||
| effat tavakoli1؛ sajjad najafi behzadi2؛ masood froozande3 | ||
| 1MA Candidate of Persian language and literature, University of Shahrekord, Shahrekord, Iran | ||
| 2Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Shahrekord, Shahrekord, Iran | ||
| 3Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Shahrekord, Shahrekord, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Imagery is an important feature of adolescent’s poetry. Attractive imagery and the success of the poet in presenting the poetic images is dependent on the extent of the use of image-making illustrative elements in each poem. The purpose of this article is to examine the three types of image (descriptive, imaginative-realist and imaginative-dynamic) in selected adolescent’s poetry of the 90s. The frequency of each image has been extracted and analyzed in the poems of 20 poets of adolescent’s poetry (10 male poets and 10 female poets). The studied works are in the form of a collection of adolescent’s poetry today and are published by the Children and Adolescents Development Center. The research method is content-analysis and the data collection method is in the form of library documents. The results showed that descriptive images had the highest frequency and application. The reason for the great use of descriptive images is the poets' desire for nature and the use of natural elements for illustration. Imaginative-dynamic images, which play an important role in the animation and dynamics of poetic images, had a lower frequency. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Imagery, descriptive, imaginative-realist, imaginative-dynamic, adolescent’s poetry | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |
||
