مطالعه عددی میراگر اصطکاکی افقی ساخته شده با فولاد و لنت ترمز در قاب مهاربندی با آرایش هشتی تحت بارهای چرخهای | ||
پژوهش های زیرساخت های عمرانی | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 14، شهریور 1401، صفحه 97-114 اصل مقاله (3.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/cer.2022.7565.1325 | ||
نویسندگان | ||
سعید کیادربندسری1؛ مریم فیروزی نظام آبادی2؛ حسن عباسی* 3؛ فریبرز یعقوبی وایقان4 | ||
1گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
2گروه مهندسی عمران و مرکز تحقیقات مدلسازی و بهینه سازی در علوم مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
3گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پردیس، شهر جدید پردیس، ایران. | ||
چکیده | ||
مشاهده آسیبهای وارد شده به ساختمانها در زلزلههای اخیر این موضوع را نشان دادندکه برخی خرابیها در ناحیه اتصالات جوشی بوده است. به دلیل ضعف در اتصالات، ایده استفاده از میراگر اصطکاکی افقی با بهرهگیری از لنت ترمز در دهانههای مهاربندی به خصوص قاب با آرایش هشتی در سازههای فولادی مطرح شده است که پس از زلزله به راحتی قابل تعویض باشد. هدف از این تحقیق، معرفی یک میراگر اصطکاکی جدید با هزینه ساخت و نصب کم و کارایی بالا میباشد. این وسیله اصطکاکی، انرژی ارتعاشی را به کمک اصطکاک ناشی از لغزش لنتهای ترمز روی سطوح فولادی مستهلک میکند. در این پژوهش به مطالعه عددی میراگر اصطکاکی لنت ترمز و همچنین مطالعه آزمایشگاهی مصالح مورد استفاده در این میراگر پرداخته شده است. بدین منظور، ابتدا یک صحتسنجی بر مبنای یک مدل آزمایشگاهی در نرمافزار ABAQUS انجام شده است. در ادامه 9 مدل مورد بررسی عددی در نرمافزار ABAQUS قرار گرفته و در انتها مدل بهینه انتخابی میراگر بر روی یک قاب مهاربندی مورد تحلیل قرار گرفته شده است. نتایج نشان میدهند که تمرکز تنش بسیار بالایی در ناحیه میراگر لنت ترمز پس از اعمال بار به قاب رخ میدهد و به دلیل وجود میراگر در سایر المانها از جمله تیر و ستون تنش کمتری نسبت به حالت بدون میراگر ایجاد میگردد. همچنین میان مدلهای مورد بررسی مدل 10 پیچ، دارای بیشترین میزان جذب انرژی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
میراگر؛ میراگر اصطکاکی؛ مهاربند با آرایش هشتی؛ لنت ترمز؛ بارگذاری چرخه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical Study of Horizontal Friction Dampers Made of Steel and Brake Pads in Chevron frame under Cyclic Loads | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Kia Darbandsari1؛ Maryam Firoozi Nezamabadi2؛ Hassan Abbasi3؛ Fariborz Yaghoobi Vayeghan4 | ||
1Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Islamic Azad University, South Tehran Branch,Tehran, Iran | ||
2Department of Civil Engineering and Research Center for Modeling and Optimization in Science and Engineering, Islamic Azad University, South Tehran Branch,Tehran, Iran | ||
3Civil Engineering Department, Faculty of Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
4Department of Civil Engineering, Islamic Azad University,Pardis Branch, New Pardis City , Iran | ||
چکیده [English] | ||
Observations of damage to buildings in recent earthquakes indicate that some of the damage was in the area of welded joints. Due to the weakness in the joints, the idea of using a horizontal friction damper using brake pads in bracing openings, especially the chevron frame in steel structures has been proposed Which can be easily replaced after an earthquake.. The purpose of this study is to introduce a new friction damper with low manufacturing and installation costs and high efficiency. This friction device consumes vibrational energy with the help of friction caused by slipping of brake pads on steel surfaces , In this research, the numerical study of the friction damper of the brake pad and also the laboratory study of the materials used in this damper have been done. For this purpose, first a validation based on a laboratory model has been performed in ABAQUS software. In the following, 9 models are numerically studied in ABAQUS software and at the end, the optimal model of selective damping on a braced frame with porch decoration is analyzed. The results show that very high stress concentration occurs in the damping area of the brake pad after the load is applied to the bracing frame and due to the presence of dampers in other elements, including beams and columns, less stress is created than in the case without dampers. Also, among the studied models, the 10 screw model has the highest amount of energy absorption. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Damper, Friction Damper, Chevron Frame, Brake Pad, Cyclic Loading | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] Pall, R., Gauthier, G., & Pall, A. (2000). “Friction-dampers for Seismic Upgrade of Quebec Police Headquarters, Montreal”, Proceeding on the 12th World Conference on Earthquake Engineering. [2] Robinson, W., & Greenbank, L. (1976). “An extrusion energy absorber suitable for the protection of structures during an earthquake”, Earthquake Engineering & Structural Dynamics, 4(3), 251-259. [3] Venuti, W. J. (1976). “Energy absorption of high strength bolited connections, Test Report”, Struct Steel Educ Counc. [4] Pall, A. S., & Marsh, C. (1982). “Response of friction damped braced frames”, Journal of Structural Engineering, 108(9), 1313-1323. [5] Fitzgerald, T. F., Anagnos, T., Goodson, M., & Zsutty, T. (1989). “Slotted Bolted Connections in Aseismic Design for Concentrically Braced Connections”, Earthquake spectra, 5(2), 383-391. [6] Li, C., & Reinhorn, A. M. (1995). Experimental and analytical investigation of seismic retrofit of structures with supplemental damping: Part II-Friction devices, Technical report NCEER-95-0009. Buffalo (NY): State University of New York at Buffalo. [7] Dyke, S. J., Spencer Jr, B. F., Sain, M. K., & Carlson, J. D. (1996). “Modeling and control of magnetorheological dampers for seismic response reduction”, Smart Materials and Structures, 5(5), 565-575. [8] Mualla, I. H. (2000). “Parameters influencing the behavior of a new friction damper device”, In Smart Structures and Materials 2000: Smart Systems for Bridges, Structures, and Highways, 3988, 64-74. [9] Mualla, I. H. & Belev, B. (2002). “Performance of steel frames with a new friction damper device under earthquake excitation”, Engineering Structures, 24(3), 365-371. [10] Mualla, I. H., Nielsen, L. O., Belev, B., Liao, W. I., Loh, C. H., & Agrawal, A. (2002). “Numerical predictions of shaking table tests on a full scale friction-damped structure”, In 12th European Conference on Earthquake Engineering, London. [11] Nielsen, L. O., & Mualla, I. H. (2002) A friction damping system low order behavior and design, Report BYG·DTU, R-0302002, ISSN 1601-2917, ISBN 87-7877-090-4. [12] Lu, L. Y. (2004). “Semi-active modal control for seismic structures with variable friction dampers”, Engineering structures, 26(4), 437-454. [13] Bhaskararao, A. V., & Jangid, R. S. (2006). “Harmonic response of adjacent structures connected with a friction damper”, Journal of Sound and Vibration, 292(3-5), 710-725. [14] De la Cruz, S. T., López-Almansa, F., & Oller, S. (2007). “Numerical simulation of the seismic behavior of building structures equipped with friction energy dissipaters”, Computers and Structures, 85(1-2), 30-42. [15] Lee, S. H., Park, J. H., Lee, S. K., & Min, K. W. (2008). “Allocation and slip load of friction dampers for a seismically excited building structure based on storey shear force distribution”, Engineering Structures, 30(4), 930-940. [16] Golafshani, A. A., & Gholizad, A. (2009). “Friction damper for vibration control in offshore steel jacket platforms”, Journal of Constructional Steel Research, 65(1), 180-187. [17] Vaseghi, J. Navaei, S., Navayinia, B., & Roshantabari, F. (2009). “A parametric assessment of friction damper in eccentric braced frame”, International Journal of Civil and Environmental Engineering, 3(10), 361-365. [18] Ozbulut, O. E., & Hurlebaus, S. (2010). “Fuzzy control of piezoelectric friction dampers for seismic protection of smart base isolated buildings”, Bulletin of Earthquake Engineering, 8(6), 1435-1455. [19] Mirzaeefard, H., Mirtaheri, M., & Rahmani Samani, H. (2013). “Seismic evaluation of structures equipped with cylindrical friction dampers”, 7th National Congress of Civil Engineering, Shahid Nikbakht Faculty of Engineering. [20] Caprili, S., Mussini, N., & Salvatore, W. (2018). “Experimental and numerical assessment of EBF structures with shear links”, Steel Compos. Struct, 28(2), 123-138. [21] Naeem, A., & Kim, J. (2019). “Seismic performance evaluation of a multi-slit damper”, Engineering Structures, 189, 332-346. [22] Sano, T., Shirai, K., Suzui, Y., & Utsumi, Y. (2020). “Dynamic loading tests and seismic response analysis of a stud-type damper composed of multiple friction units with disc springs”, Earthquake Engineering & Structural Dynamics, 49(13), 1259-1280. [23] Ghafouri-Nejad, A., Alirezaei, M., Mirhosseini, S. M., & Zeighami, E. (2021). “Parametric study on seismic response of the knee braced frame with friction damper”, In Structures, 32, 2073-2087. [24] Khaleghian, F., & Tehranizade, M. (2009). “Design of a new type of friction damper with brake pads”, Journal of Seismology and Earthquake Engineering, 9(4), 171-182. [25] Orlowicz, A. W., Mroz, M., Wnuk, G., Markowska, O., Homik, W., & Kolbusz, B. (2016). “Coefficient of Friction of a Brake Disc-Brake Pad Friction Couple”, Archives of Foundry Engineering, 16, 196-200. [26] Ministry of Roads and Urban Development of Iran. (2013). Iran National Building Code, Topic 10. Tehran. [27] Hosseini, P., Hosseini, M., & Omranizadeh, S. M. (2019). “The effect of height of structure on the accuracy of non-linear static analysis methods in steel structures with lead rubber bearing (LRB) base isolators”, Journal of Civil and Environmental Researches, 5(1), 35-49. [28] AISC/ANSI358-10. (2010). Prequalified Connections for Special and Intermediate Steel Moment Frames for Seismic Applications. In. Chicago. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |