مدلسازی مدول برجهندگی مخلوط آسفالتی مسلح شده با الیاف کورتا با استفاده از روش سطح پاسخ (RSM) | ||
پژوهش های زیرساخت های عمرانی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 9، اسفند 1398، صفحه 83-98 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/cer.2020.2289.1192 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا غنی زاده* 1؛ نسرین حیدرآبادی زاده2؛ سعید دادکانی3 | ||
1دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران | ||
2کارشناس ارشد آزمایشگاه پیشرفته قیر و مخلوط های آسفالتی، دانشگاه صنعتی سیرجان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان | ||
چکیده | ||
در این مقاله، دو مدل بهمنظور پیشبینی مدول برجهندگی مخلوطهای آسفالتی مسلح شده با الیاف کورتا تحت اثر بارگذاری مربعی و نیمسینوسی براساس روش سطح پاسخ، توسعه داده شده است. برای این منظور، نمونههای مخلوط آسفالتی با سه درصد مختلف قیر و چهار درصد مختلف الیاف نمونههای مخلوط آسفالتی ساخته شدند و سپس در پنج دما، پنج فرکانس بارگذاری و دو شکل بارگذاری مربعی و نیمسینوسی، مدول برجهندگی با استفاده از دستگاه UTM 30 اندازهگیری شد. در مدلهای توسعه داده شده، دما، زمان بارگذاری، درصد قیر و درصد الیاف بهعنوان متغیرهای ورودی و مدول برجهندگی تحت اثر بارگذاری نیمسینوسی و مربعی بهعنوان متغیر خروجی در نظر گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که روش سطح پاسخ، قادر به پیشبینی مدول برجهندگی نمونههای آسفالتی مسلح شده با الیاف با دقت بالا است، بهگونهای که ضریب رگرسیون مربوط به معادلات توسعه دادهشده برای دو شکل موج بارگذاری نیمسینوسی و مربعی بهترتیب برابر 9795/0 و 9777/0 به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل حساسیت نشان میدهد که افزایش درصد الیاف تا مقدار مشخصی باعث افزایش مدول برجهندگی میشود و پس از آن با افزایش درصد الیاف، مقدار مدول برجهندگی کاهش مییابد. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که درصد بهینه الیاف تابعی از درصد قیر در مخلوط آسفالتی است؛ بهگونهای که در مخلوطهای آسفالتی با درصد قیر بیشتر، درصد الیاف بهینه کمتر (حدود 1 کیلوگرم در هر تن) و در مخلوطهای با درصد قیر کمتر، درصد الیاف بهینه بیشتر (حدود 5/1 کیلوگرم در هر تن) است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدول برجهندگی؛ الیاف کورتا؛ روش سطح پاسخ؛ شکل موج؛ مخلوط آسفالتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling of Resilient Modulus of Korta Reinforced Asphalt Mixtures Using Response Surface Methodology (RSM) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Reza Ghanizadeh1؛ Nasrin Heidarabadizadeh2؛ Saeed Dadkani3 | ||
1Associate Professor at Faculty of Civil and Environmental Engineering, Sirjan University of Technology, Sirjan, Iran. | ||
2M.S, Advanced Bitumen and Asphalt Mixes Labratory, Sirjan University of Technology, Sirjan | ||
3M.S Student, Department of Civil Engineering, Sirjan University of Technology, Sirjan | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, two models have been developed to predict the resilient modulus of asphalt mixtures reinforced with Korta fiber subjected to square and haversine waveform, based on the response surface methodology. To this end, the asphalt mix samples were fabricated with three different percentages of bitumen and four different percentages of Korta fiber and then the resilient modulus was measured at five temperatures, five loading frequencies and two loading waveforms (squared and haversine), using UTM 30 apparatus. In this study, temperature, loading time, bitumen percentage and fiber percentage were considered as inputs variables and the resilient modulus under haversine and square loading waveforms was considered as output variable. The results of this study show that the response surface methodology is able to predict the resilient modulus of fiber reinforced asphalt samples with high accuracy, so that the regression coefficient of the developed equations for the haversine and square loading waveforms is 0.9795 and 0.9777, respectively. Also, the results of the sensitivity analysis show that increasing fiber percentage to a certain amount increases the resilience modulus and increasing the fiber content to more than this percentage, decreases the resilient modulus. This study also shows that the optimum percentage of Korta fiber depends on the bitumen content in the asphalt mix. So that in asphalt mixtures with higher bitumen percentages, the optimum fiber percentage was less (about 1 kg/ton) and in mixtures with lower bitumen percentage, the optimum fiber percentage was higher (about 1.5 kg/ton). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Resilient Modulus, Korta Fiber, Response Surface Methodology, Loading Waveform, Asphalt Mixes | ||
مراجع | ||
[1] Fang, X.-Q., Tian, J.-Y., Yang, S.-P., & Li, B.-L. (2019). “Elastic–slip interface effect on effective elastic modulus of elliptical-fiber reinforced asphalt concrete with large deformation”. Archives of Civil and Mechanical Engineering, 19(3), 707-715. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 814 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 549 |