تشخیص آسیب لرزهای در پایهی بتنی پل بزرگراهی کردستان-خیابان ملاصدرا تهران بصورت عددی به کمک توابع توزیع تداخلی کاهشیافته(RID) و روش تانسوری | ||
پژوهش های زیرساخت های عمرانی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 9، اسفند 1398، صفحه 31-49 اصل مقاله (6.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/cer.2019.4500.1156 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد حاصلی* ؛ امید خیری نمین | ||
پژوهشگر همکار گروه تخصصی شهید رجایی | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه، شناسایی آسیبپذیرترین پایه میانی در یک نمونه پل واقعی، با استفاده از روش تانسوری میباشد. به همین منظور، پس از مدلسازی پل کردستان- ملاصدرا بهعنوان یکی از حیاتیترین شریانهای سیستم حملونقل شهر تهران، در نرمافزار اپنسیس، سیگنالهای ثبتشده توسط حسگر فرضی جابهجایی در نقاط کنترلی پل، قبل و پس از رویداد زلزله، تحت اثر اعمال بار محرک سینوسی با فرکانس زاویهای π5، با استفاده از توابع زمان- فرکانس توزیع تداخلی کاهشیافته (RID)، در محیط نرمافزار متلب پردازش شده است. در ادامه، ماتریسهای دوبعدی زمان- فرکانس و پلانهای سهبعدی زمان- دامنه- فرکانس برای تمامی پایههای میانی بررسی و با محاسبه اختلاف ماتریسهای زمان- فرکانس قبل و بعد از وقوع آسیب و نرمالیزه کردن پاسخها، آسیبپذیرترین پایه میانی شناسایی شده است. بهمنظور حصول اطمینان از صحت نتایج خروجی، با ایجاد الگوی آسیب در پایه شماره 1 پل بزرگراهی FHW04، پایه آسیبدیده براساس روش بهکاررفته در این پژوهش، با دقت قابلقبولی، شناسایی شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد، آسیبپذیرترین پایه میانی پل کردستان- ملاصدرا براساس سیگنالهای ثبتشده توسط حسگر فرضی جابهجایی، پایه میانی شماره 8 با شاخص خرابی 1 میباشد. پایههای میانی شماره 7، 2 و 6 به ترتیب با شاخص خرابی 548/0، 433/0 و 255/0 در ردههای بعدی آسیبپذیرترین پایه میانی پل کردستان- ملاصدرا قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب لرزهای؛ پل بزرگراهی کردستان-خیابان ملاصدرا؛ توابع توزیع تداخلی کاهشیافته؛ حسگر جابجایی؛ روش تانسوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Seismic Damage Detection in Reinforced Concrete Piers of Kordestan- Mullasadra Bridges (Numerical Study) Using RID Functions and Tensor Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Behzad Haseli؛ Omid Kheiri | ||
Researcher Shahid Rajaie Technical Group. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify the most vulnerable pier in a real bridge sample using the tensor method. Therefore, after modeling the Kordestan-Mullasadra Bridge as one of the most vital arteries of the transportation system in Tehran in OpenSees software, the signals recorded by displacement sensor at the control points of the bridge, before and after the earthquake event were subjected to the action of a sine wave load of 5π angular frequency, using RID functions in Matlab software were processed. Then, the 2d matrix of time-frequency and 3d plan of time-amplitude-frequency have been studied for all piers of the bridge. By calculating the difference of the time-frequency matrix before and after damage and normalizing the responses, the most vulnerable pier is identified. In order to ensure the accuracy of the output results, by creating the damage pattern at the pier1 of FHW04 bridge, the damaged pier is detected by acceptive accuracy according to the method used in this study. The results of this study indicate that the most vulnerable pier of Kordestan-Mullasadra Bridge is based on signals recorded by the displacement sensor, the pier number 8 with the failure index 1. Respectively the pier number 7 with the 0.548 failure index, the pier number 2 with the 0.433 failure index and the pier number 6 with the 0.255 failure index are ranked next to the most vulnerable middle pier of Kordestan-Mullasadra street bridge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Seismicdamage, kordestan-mullasadra bridge, Reduced interference distribution functions, displacement sensor, tensor method | ||
مراجع | ||
[1] Haseli, B., & Nouri, G.H. (2016). “Effect Cross Strike Slip Fault with Bridge on Seismic Response”, Second International Conference on Architecture Civil and Urban development at the beginning of the third millen-nium, Tehran, Iran. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 801 |