بررسی آزمایشگاهی سطوح عملکردی و خسارات قاب بتنی پایه پل دارای ضعفهایی در جزئیات لرزهای | ||
پژوهش های زیرساخت های عمرانی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 9، اسفند 1398، صفحه 1-13 اصل مقاله (1.9 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/cer.2019.4721.1165 | ||
نویسندگان | ||
نجمه کرمی؛ امین نورعلی زاده؛ محمد کاظم بحرانی* | ||
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم. | ||
چکیده | ||
پلها بهعنوان سازههای مهمی در شریانهای حیاتی مطرح هستند. در زلزلههای اخیر لزوم تقویت و بهسازی سازه انواع پلها بهعنوان حقیقت غیرقابل انکاری نمایان شده است. در ایران و در دهههای اخیر، جامعه مهندسی سعی کرده است خود را با آییننامههای روز دنیا انطباق دهد. در دهه 70 و اوایل دهه 80، رفتار پلها تحت بارهای ثقلی نسبت به رفتار لرزهای آنها در ایران بیشتر مورد توجه بوده است. بسیاری از پلهای موجود که تحت سرویسدهی هستند، فاقد استانداردهای اجرایی مناسب جهت حفظ عملکرد تحت زلزله میباشند. به همین جهت، در این مقاله، بهطور مشخص بر روی ارزیابی رفتار قاب بتنی پلهای متداول بزرگراهی در ایران توجه شده است. دو نوع قاب بتنی با جزئیات موجود براساس میانگین چند پل دارای شرایط زمانی طراحی و ساخت مشابه و دارای تعداد پایههای متفاوت تحت بارگذاری جانبی بررسی شده و در ادامه رفتار اتصالات زانویی و میانی بهطور گامبهگام مقایسه گردیده است. ارزیابی عملکرد این قابها لزوم بهسازی لرزهای را برای نزدیک شدن به مودهای خرابی مطلوب نشان داده و روند خسارات و سطوح عملکردی اجرا نشان از مکانیزم خرابی نامناسب داده است. همچنین مقادیر کمی شاخصهای خسارت بهصورت تفکیکی مورد بررسی قرار گرفته است که میتواند در مطالعات بعدی مورد استفاده قرارگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار لرزهای؛ بارگذاری چرخهای؛ سطح عملکرد؛ سطح خسارت؛ اتصال زانویی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Seismic behavior evaluation of performance and damage index in bridge pier concrete bent with seismic detail defection | ||
نویسندگان [English] | ||
Najmeh Karami؛ Amin Nooralizadeh؛ Mohammad Kazem Bahrani | ||
Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, University of Qom. | ||
چکیده [English] | ||
Bridges are considered as important structures in the essential arteries of life. In recent earthquakes, the necessity to retrofit the structure of bridges has become apparent as an undeniable truth. In Iran and in recent decades, the engineering community has been trying to adapt itself to the regulations of the world. In the 1990s and early 2000s in Iran, the behavior of bridges has been considered under gravity loads more than their seismic behavior. Most of the bridges being used lacked the appropriate standard administrations for preserving the earthquake functions. To this end, the current study has focused on the evaluation of concrete frames ‘behavior of high-ways' common bridges in Iran. Accordingly, two types of concrete frames with the existing details according to the average of several bridges having different pier numbers under the lateral loading, have been investigated. Moreover, the knee and mid joints' behavior have been compared step by step. The performance evaluation of these bents illustrated the need for seismic improvement for desirable Failure mode, and the process of damages and performance levels of components had shown an unsuitable failure mechanism. Also, the quantitative values of indices of damage have been studied separately, which can be used in future studies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
seismic behavior, cyclic loading, performance level, damage level, knee joint | ||
مراجع | ||
[1] Cruz Noguez, C. A., & Saiidi, M. S. (2013). “Performance of advanced materials during earthquake loading tests of a bridge system”, Journal of Structural Engineering, 139(1), 144-154. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,051 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 797 |